loading...
اخبار,سرگرمی
محمدرضا بازدید : 2 چهارشنبه 22 خرداد 1392 نظرات (0)

عصر مدرن - حمیدرضا ترقی معتقد است انتخابات ریاست جمهوری دومرحله‌ای می‌شود و قالیباف قطعاً به دور دوم می‌رود. او نفر دوم را ولایتی یا جلیلی می‌داند. ترقی در پیروزی اصولگرایان تردیدی ندارد و رسیدن حسن روحانی به دور دوم انتخابات را نیز چندان محتمل نمی‌داند. متن عصر ایران با حمیدرضا ترقی پیش روی شماست. 

***


* بعد از انصراف محمدرضا عارف از کاندیداتوری، برخی از اصولگرایان خواستار تک‌کاندیدایی‌شدن جناح اصولگرا شده‌اند. نظر شما درباره این توصیه چیست؟

به هر حال این هم ایده‌ای‌ست که مطرح شده ولی خود کاندیداها و احیاناً روحانیان این جناح باید کمک کنند. 

* یعنی در این فرصت کم باقی‌مانده تا انتخابات، ممکن است از بین آقایان ولایتی و قالیباف و جلیلی، دو نفرشان کنار بروند؟

 دو نفر که بعید است. شاید یک نفر کنار برود. 

* بعد از کناره‌گیری حداد عادل، شاید تا حدی این توقع در بین اصولگرایان بوجود آمده باشد که ولایتی هم به نفع قالیباف کنار برود. 

یعنی چه کسی توقع دارد؟

* اصولگرایانی که توقع اجماع دارند. 

توقع اجماع دارند ولی اینکه توقع داشته باشند آقای ولایتی کنار برود، عمومیت ندارد. 

* اصلا‌ح‌طلبان عارف را مجاب کردند کنار برود چون شانس پیروزی روحانی بیشتر بود. شانس قالیباف هم بیشتر از جلیلی و ولایتی است. پس منطقاً نباید این دو نفر به نفع قالیباف کنار بروند؟

سعید جلیلی که دیدگاه خاص خودش را دارد و در جمع اصولگرایان نیامده‌اند و نمی‌توان از او چنین انتظاری داشت. 

* امکان کنار رفتن ولایتی به نفع قالیباف هم منتفی است؟

ما این امر را منتفی نمی‌دانیم ولی تصمیم‌گیری در این باره، حداکثر باید تا امروز (چهارشنبه) به نتیجه برسد. 

* یعنی قرار است درباره این موضوع جلسه‌ای بین اصولگرایان برگزار شود؟

من نشنیده‌ام قرار باشد جلسه خاصی برگزار شود ولی به هر حال یک عده تلاش می‌کنند تصمیمی در این خصوص اتخاذ شود تا موفقیت اصولگرایان در انتخابات و یا حداقل راهیابی آنها به دور دوم انتخابات تضمین شود. 

* ولی با کنار رفتن ولایتی، دو جریان‌ راست رادیکال و مدرن کاندیدا خواهند داشت (جلیلی و قالیباف) اما راست محافظه‌کار سش بی‌کلاه می‌ماند!

من این تعبیر را قبول ندارم که سر ما بی‌کلاه می‌ماند. همه این جریان‌ها مبانی و اصول انقلاب را قبول دارند. اصطلاحات مدرن و سنتی هم از نظر ما پایه و اساسی ندارد.به هر حال من فکر می‌کنم اصولگرایان پیروز این انتخابات خواهند بود.

* حزب شما خیلی زودتر از اعضای جامعه مدرسین حمایتش را از علی اکبر ولایتی اعلام کرد. چرا اکثریت اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این قدر دیر از آقای ولایتی حمایت کرد؟

اختلافاتی که در جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز وجود داشت به گونه‌ای نبود که آنها به سرعت بتوانند درباره این موضوع تصمیم بگیرند. احزاب و عناصر تشکیلاتی هم نمی‌توانند معطل بمانند و فعالیت تبلیغاتی را معلق بگذارند.

 ما باید کار تبلیغاتی را انجام می‌دادیم. چون یکی از مولفه‌های حمایت روحانیان برجسته از یک کاندیدا، مقبولیت اجتماعی نامزدها بود، ما باید تبلیغات به نفع آقای ولایتی را شروع می‌کردیم و این تبلیغات تاثیر خودشان را در نظرسنجی‌ها نشان می‌دادند تا زمینه تصمیم‌گیری برای تشکل‌های روحانی برجسته فراهم شود. 

* بعضی از طرفداران آقای قالیباف معتقد بودند مناظره سیاسی به ضرر ولایتی تمام شد ولی اقشار مدرن‌تر جامعه، مناظره سوم را به سود ولایتی ارزیابی کردند. نظر شما چیست؟

من فکر می‌کنم مناظره سوم مناظره موفقی برای آقای ولایتی بود؛ چرا که توانست اعتدال و تسلط خودش را در سیاست خارجی نشان دهد و هم از افراط و تفریط پرهیز کند. 

* اختلاف نظر عمیقی که بین ولایتی و جلیلی در نحوه پیشبرد سیاست هسته‌ای وجود داشت برای خیلی از ناظران سیاسی عجیب بود زیرا هر دو از معتمدان رهبری در سیاست خارجی‌اند. تحلیل شما از این اختلاف نظر چیست؟

این اختلاف نظر موجب شد که پیشبرد برنامه هسته‌ای را منحصر به روش سعید جلیلی ندانیم و احتمال بدهیم که شاید روش دیگری هم وجود داشته باشد که ما را زودتر به نتیجه برساند. به نظر می‌رسد که بازشدن این موضوع به سود آینده کشور است و از انحصار روشی جلوگیری می‌کند. 

* شاید هم عجیب‌بودن این اختلاف نظر ناشی از این بود که ولایتی تا به حال انتقادی از مذاکرات هسته‌ای نکرده بود. 

بله. البته تا به حال چنین فضایی بوجود نیامده بود که روش پیشبرد مذاکرات هسته‌ای نقد شود. طرح چنین انتقاداتی در خارج از فضای انتخابات، در حکم تلاش برای تضعیف نماینده ایران در مذاکرات تلقی می‌شود؛ ولی چنین انتقاداتی در بحث‌های انتخاباتی، به حساب تضعیف نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای گذاشته نمی‌شود بلکه یک رقابت سیاسی – انتخاباتی تلقی می‌شود. بحث مذاکرات هسته‌ای و بحث‌‌ مربوط به شیوه رفتار با دولت‌های منطقه و نحوه استفاده از جنبش عدم تعهد برای پیگیری اهداف بین المللی ایران، نقاط قوت آقای ولایتی در مناظره سوم بود. 

* به نظر شما، "جریان تردید" مد نظر جلیلی، ولایتی را هم شامل می‌شود؟

نه، کسی در ایستادگی و مقاومت آقای ولایتی در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان تردیدی ندارد. منظور سعید جلیلی از جریان تردید و سازش، احتمالاً آقای روحانی است.

* برخی از حامیان ولایتی از نقل قول جلیلی درباره پاراف رهبری در زیر فلان متن، که ظاهراً علیه آقای ولایتی بوده، انتقاد کرده‌اند و این طور مایه‌گذاشتن از رهبری را یادآور عملکرد احمدی‌نژاد دانستند. نظر شما چیست؟

ما هم این شیوه را استفاده نامناسب از رهبری می‌دانیم. ضمناً مطلبی که رهبری پاراف کردند حاکی از این بود که رهبری می خواهند نقطه‌نظرات دکتر ولایتی باید مورد توجه قرار بگیرد. ما معتقدیم که برداشت سعید جلیلی از آن مطلب، برداشت درست و واقع‌گرایانه‌ای نبوده است و مطلب را درست منتقل نکرد.

* انتخابات دومرحله‌ای می‌شود؟

قطعاً به دور دوم کشیده می‌شود. 

* آقای ولایتی هم به دور دوم می‌رود؟

ولایتی و جلیلی برای صعود به دور دوم رقابت دارند. باید دید که در یکی دو روز آینده، چه خواهد شد. امروز آقای ولایتی سفرهایی به نقاط گوناگون دارند و هوادارن او تجمعی در تهران برگزار می‌کنند. موضع گیری روحانیت هم نقش بسیار مهمی خواهد داشت. 

* اگر بین ولایتی و جلیلی یک نفر به دور دوم می‌ رود، نفر دوم مرحله دوم کیست؟

آقای قالیباف که قطعاً به دور دوم می‌رود. نفر دوم یا جلیلی است یا ولایتی. 

* پس به نظر شما روحانی شانسی برای رسیدن به دور دوم ندارد. 

 باید دید بعد از کنار رفتن آقای عارف وضع چگونه می شود. آقای عارف در کناره‌گیری‌اش، رویکرد خاصی به حسن روحانی نداشت. باید دید آیا طیف طرفداران عارف به سمت روحانی خواهند رفت یا نه؟

* اگر شما مطمئن هستید رای قالیباف قطعاً بیشتر از ولایتی است، اصلاً چرا ولایتی با قالیباف رقابت می‌کند؟ چون ولایتی در دور دوم هم احتمالاً شکست می‌خورد. 

مهم نیست! در دور هم که ولایتی یا قالیباف رئیس جمهور شوند، باز هر دو اصولگرا هستند. حضور ولایتی ممکن است به ضرر جلیلی باشد ولی به ضرر قالیباف نیست. 

* فکر می‌کنید نفر آخر این رقابت چه کسی باشد؟

نفر آخر آقای غرضی است. 

منبع:عصر ایران

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 47
  • بازدید سال : 54
  • بازدید کلی : 1,593
  • دسترسی سریع